De flesta av våra kunder är inte födda än.

”Förutsättningen för bestående framgångar är strävan att inte bara tänka på sig själv utan framförallt att även tänka på sina medmänniskor.” Detta citat från Daniel Swarovski, grundaren av Swarovski-koncernen (moderbolaget till TYROLIT), säger egentligen allt om vår företagsfilosofi. Vi insåg redan för länge sedan att respekt för och hänsyn till människan och naturen, både i det förflutna och i framtiden, har en avgörande betydelse för hållbar utveckling och långsiktiga framgångar.

Det som förenar oss är att vi är unika.

Som en grupp av familjeföretag sträcker sig vår historia lång bakåt i tiden. Under denna tid har förmågan att samarbeta med andra, att respektera olikheter och att använda detta till vår fördel hjälpt oss att utvecklas och växa. Och även om det i dag är den femte generationen i familjen som sitter i TYROLITs företagsledning insåg vi redan tidigt hur viktigt det är med extern expertis för ett företag. I dag är vi ett globalt företag vars fundament är dess familjevärden.

För hållbara relationer och produkter.

Hållbarhet är vad alla våra beslut grundas på. Ett av dem är hur vi designar våra produkter – med så lång livslängd som möjligt utan att kompromissa med skär- och slipegenskaper. Men hållbarhet innebär också att tänka på slutanvändaren genom att minimera onödig belastning, minska bullernivåerna och öka effektiviteten. Dessutom ser vi hållbarhet som ett sätt att upprätthålla och vårda långsiktiga affärsrelationer, och vi är stolta över att många av våra kundrelationer har varit i över 50 år. Sist men inte minst handlar hållbarhet om hur vi minimerar vår miljöpåverkan, vilket vi bland annat gör genom att optimera vår användning av kemiska produkter, minska vår gasförbrukning, använda oss av solkraft, installera en regenerativ efterförbränningsanläggning och ständigt förbättra vår återvinningsgrad.

Var får vi ut av det?

Vi tror att en framgångsrik affärsverksamhet ska vara lönsam för samtliga parter. Utifrån denna ståndpunkt betraktar vi våra kunder och slutkonsumenter som partner. Till det hör att ge dessa partner attraktiva erbjudanden, omfattande stöd och hög servicenivå – och att dessutom leverera produkter som inspirerar och berikar marknaden. Detta leder oss tillbaka till utgångspunkten. För att göra detta behöver vi nämligen utveckla och producera produkter som är innovativa och håller en jämn hög kvalitet. Vi vill inte bara uppfylla behoven för kunderna och miljön, vi vill också överträffa förväntningarna.

Lyckligtvis är våra kunder aldrig helt nöjda.

Våra många innovativa produkter är ett resultat av vårt hårda arbete och bra idéer, men de är också ett resultat av ett konstruktivt och långsiktigt samarbete med kunder och leverantörer. Bara för att nämna några av dem: Vi var först i Europa med att tillverka fiberförstärkta slipmedel som var säkra att använda, vi var också första företaget som använde keramiskt bundna  höghastighetsslipskivor för löpbaneslipning, och vi är innovatören bakom de supertunna kapskivorna. Men historien slutar inte här. Vi gör vårt bästa för att också förse kommande generationer med behovsanpassade produkter.